Mátra 115 history

Néhány százas teljesítése után, valamikor 1992 táján kezdtünk el gondolkodni, hogy rendezünk egy jó és kemény százast, otthon, a Mátrában, ahol a rendezésbe beleadjuk a hagyományos mátrai vendégszeretet és ,,hazaszeretetünket”.

A kamrában kivágtam egy gumigyűrűt, a kerületét egy hosszabb szakaszon vonalzóval ,,kalibráltam” és végigtoltam a Mátra térképen a megálmodott útvonalon, ami a kedvenc, de alig ismert nyugati-mátrai csúcsokat (Havas, Káva, Tót-hegyes, Világos-hegy) is magában foglalta. 

115 km-t mértem. Így lett Mátra 115. (Aztán mértem valódi kerékkel is, terepen, de szummában ugyanannyi lett!)

A kezdetek, jelzésfestés talán 1993-ban

Hosszas útvonalelőkészítés után 1994 májusában rendeztük meg először, akkorra már nagykorúak voltunk, sőt betöltöttük a 19-et is :-).

A rendezőség, a pontok személyzete  90%-ban volt berzés (a gyöngyösi gimnázium) diákokból állt és segítettek volt tanáraink közül is, akikkel együtt túráztunk azokban az időkben.

Az 1994-es rendezői mag: Bordák Bazsi, Pető Árpi, Gedeon Andris, Gedeon Béla, Keresztesi Kopi, Prétor Zsolti, Sipos Peti, Szlatki Gabi, Szlatki Kati és én, majd Gál Niki 1997-ben csatlakozott a csapathoz.

A rajt a siroki vasútállomás közelében a Sólyom-folyás melletti réten volt, a mezőny nagy része ott sátorozott, míg egy kisebb csoport a reggeli vonattal érkezett, autóval szinte senki sem jött.

A cél Gyöngyöstarjánban volt, vagyis lett volna, de az egyidejű 1994-es választás miatt végül nem járultak hozzá, hogy a faluban legyen a cél. Így a falu melletti lőtér-romok közt vártuk a célbaérkezőket, egy főzelék sűrűségűre sikerült gulyással, elég nehéz körülmények közt.

Mátra 115 cél, 2014

Az első célbaérők Zsíros Sanyi és Gudella Tóni voltak, hajnalban esett a hó, láttuk, hogy Kékes hótól fehérlik, 800 felett (pl. Muzsla) már meg is maradt. Nem volt könnyű dolguk, mert az utolsó 30 km teljesen kijáratlan új út volt és akkoriban még a mostani fejlámpák sem voltak elérhetőek,  sokszor kézben tartott elemlámpával világítottunk. A jó cípők és más felszerelések hiánya is nagy különbséget jelentett.

Emlékszem, hogy annó a 90-es évek elején úgy definiáltam a teljesítménytúrát, hogy ,,amikor az erdő megtelik az ország minden tájszólásában beszélgető, futó, túrázó emberekkel”. Ez a sport mindenkinek elérhető volt és talán még ma is az, sokan faluról jártunk, volt aki sietett haza az állatokat ellátni, öntözni a veteményest, ahogyan a városi emberek is ott voltak és minden társadalmi réteg megtalálta az örömét ebben a sportban, együtt, ami máig megmaradt fontos érték.

A 90-es évek csúcsidejét Németh Csaba futotta 1996-ban, 13.18 perccel, elképesztő volt, az akkori mezőny bő öt órával volt mögötte. Emlékszem Csaba azzal futott be a célba, hogy ,,nem sikerült, sajnos nem sikerült”. 13 órán belült tervezett, amihez a felkészültsége bőven adott volt, de az alig járt ösvények nem engedték, hogy megcsinálja a lejtőkre tervezett 4 perceseit.

A 97-es év után sajnos azt kellett mondanom, hogy abba kell hagynom ezt a rendezést, munka, plusz nappali tagozatos egyetem, határidők, vizsgák, egy Mátra 115 már nem fért el mellé.

98-ben, a szervezésbe előző évtől bekapcsolódott Ládi István (aki kétszeres teljesítő is volt) és Stuller Gyuri Mátraszentimréről rendeztek egy Mátra 115-öt, sok ponton a korábbi emberekkel. 

98 után hosszú szünet következett.

2008-ban babázós túrán voltunk a Magas Tátrában, ott voltak velünk Lőw Andrásék is. Akkor meséltem el Andrásnak, hogy miféle őrültségeket csináltunk a 90-es években és talán a túl jó sörök hatására megkérdeztem Andrást, hogy szerinte is jó ötlet lenne-e újracsinálni. Azt mondta, hogy igen.

2009-ben a régi szervezőgárda magjával és Andrással, majd sok más új emberrel kiegészülve vágtunk bele az új generációs Mátra 115-be. 

Megújítottuk az ellátást (felnőttként, önálló egzisztenciával bővültek a lehetőségeink).

Az útvonalat további emelkedőkkel fűszereztük, lényegesen nehezebb lett.

Ekkor vezettük be a kődíjat és a ,,süteményt”, mint nevezési díjat is.

A kődíjak úgy állnak elő, hogy gyűjtünk mátrai köveket, amikre önkéntesek festenek a rendezvényhez, Mátrához kapcsolódó képeket, kezdetben kábé turistajezéseket festettünk, ma pedig már művészi kidolgozottságú erdei állatok, tájképek, stb. kerülnek a kövekre. A célban egy kidíszített asztalon ott az összes festett kő és a célbaérkezők ezek közül választanak és hazavisznek egy mátrai követ, amiben benne van a Mátra egy darabja és a rendezők szíve-lelke.

A ,,nevezési sütemény” arról szól, hogy minden induló hoz valamilyen sós, édes sütit, amit maga készít(tet), vagy akár beszerez és az ellenőrzőponton ezeket hozzátesszük a frissítéshez. Az indulók energiasűrű, adalékmentes sütijei nagyon jól jönnek a frissítőasztalon és ezzel mindenki hozzátesz a rendezvényhez. De van, aki nem sütit, hanem mást hoz, amit szeretne látni a frissítőasztalon, ez is nagyszerű dolog. Volt már házikészítésű torta is, amit a célban szolgáltunk fel a beérkezőknek.

Még egy fontos dolog: a Mátra 115 egyszerre versenyzés és együttműködés, ez kiegészíti egymást. A cél, hogy mindenki örömét lelje, így nem beszélünk feladókról, csak indulókról, teljesítőkről, a zárási idők tartása viszont fontos az ellenőrzőpontokon, hiszen 20+ ellenőrzőpont szervezett munkája (gyakran osztott személyzettel) ezt igényli. Szokott lenni rövidebb távunk is, ami a hosszú rövidítése, menet közben mindenki dönthet úgy, hogy ezt választja, de van olyan is, hogy valaki a rövidebbet tervezi, de végül mégis elcsábul a leghosszabb távra. És olyan is van, hogy valakinek nem jól jön ki a lépés, kiújult sérülés, bármi és hamarabb bejön a célba, ahol megvárja a többi célbaérkezőt, barátait és akár segít a célbaérkezők kiszolgálásában.

Az új rendezéssel az útvonalat is sokkal jobban előkészítettük, mint amire a 90-es években lehetőségünk volt, rengeteg napot töltöttünk a teljes útvonal jelzéseinek felújításával, bozótvágással, ösvénykialakítással (kövek, fák elpakolása, gereblyézés).

2009-ben, talán elsőként alakítottunk ki online közvetítési rendszert, a szurkolók, családtagok, barátok 2009-től a neten követhetik, hogy ki hol jár a Mátra 115-ön. 

A 2009-es év azt hiszem igazi megújulás is lett, nem csak újrarendezés.

Mátra 115 Rajt, 2010
2010, Mátra 115 cél, a legextrémebb év, elképesztő mennyiségű csapadék után

A későbbi években tovább finomítottuk a szolgáltatásokat, az önkéntes  kőfestők olyan színvonalra emelték a díjazást, amiről korábban nem is álmodhattunk.

A 2000-es években megújulást hozott a rengeteg önkéntes a pontokon, a szervezésben, akik elkötelezetten tesznek ezért a sportért, az indulókért, teljesítőkért, a ,,hőseinkért”.

Tegyük hozzá, a ponton dolgozó önkéntesek munkája is nagy áldozatvállalás.

Mátra 115, 2012
A teljesítők megérdemelt pihenése a gyöngyöspatai célban.

2020-ben a covid nem engedte, hogy biztonsággal rendezzünk, így tartottunk egy év szünetet. 2021-ben az utolsó pillanatokban vált lehetővé egy rendezés a covid enyhültével.

Majd 2022 után újabb szünetre kényszerültünk, a rendezőségből többen épp elköltöztek Magyarországról és általában kissé erőt vesztve álltunk minden előtt.

Ekkor (2023-ban) újabb teljesítők (Vizer Dani, Csipi) megszervezték a Láng 115 közösségi eseményt, ami a Mátra 115 továbbélésének a lángját szimbolizálja, azonos útvonalon.

2024-től velük is kiegészülve rendezzük a Mátra 115-öt, arra vállalkoztunk, hogy alkotó energiájukkal kiegészülve ne csak folytassuk, de tovább újítsuk, javítsuk a  Mátra 115-öt!

A leggyorsabb teljesítések 

Bár az útvonalak kényszerűen eltérőek voltak, de a 2000-es évek versenyei viszonylag összehasonlíthatók Világos-hegyig, ez alapján az abszolút sorrend:
1. Marius Vasilache, Világos-hegy 14:07, 2014

2. Speró (Sperka Tamás), Világos-hegy 14:16, 2016

3. Szabó Áron, Világos-hegy (más útvonalon) 14:50, 2022

Éves bontásban

1994 Gudella Antal – 21:27

1995 Varga Bálint – 18:15

1996 Németh Csaba – 13.18

1997 Pula Tamás – 19:30

1998 Sápi Endre – 16:48

2009 Sápi Endre, Nagyváthy János, Nosza Gabi, Pap Gábor – 19.53

2010 Nyakas Gábor, Örsi Bálint, Molnár Péter – 22.54 óriási sárban, szinte mocsárban kellett végigküzdeni, nem volt alkalmas futásra az útvonal

2011 Karlowits-Juhász Tamás – 17.40 

2012 Sperka Tamás – 16.38

2013 Sperka Tamás – 16.53

2014 Vasilache Marius – 14.50

2015 A cél ettől az évtől Gyöngyöspatára költözött és elég nagy hőség is volt

Pap Gábor, Vasilache Marius – 17.36

2016 Sperka Tamás – 15.47 

2017 Ettől az évtől a dupla Havas bekerült az útvonalba, Sperka Tamás – 17.57

2018 Kovács Zsolt (Kolozsvár) – 17.29

2019 Zétényi András – 18.15

2021-től Mátraszentimre a cél, Vizer Dani – 16.57

2022 Szabó Áron – 15.47

2023 Láng 115 Gáspár Peti, Czövek Andris 17:01

2024 ?

Legjobb női teljesítők

1994 Bakucz Krisztina – 25:32

1995 Orbán Jutka – 26:10

1996 Lencsés Éva – 28:10

1997 Józsa Tamásné – 28:44

1998 Jandó Szilvia – 27:34

2009 László Szilvia – 25:11

2010 László Szilvia – 27:09

2011 László Szilvia – 23:31

2012 Kertész Dóra – 22:46

2013 Kertész Dóra – 22:54

2014 Szabó Judit – 19:55

2015 Szimandl Anita – 20:28

2016 Szimandl Anita – 19:52

2017 Szabó Judit, Szimandl Anita – 22:17

2018 Szimandl Anita – 21:28

2019 Szabó Judit – 24:08

2022 Szimandl Anita – 20:44

2023 Tangl Eszter Judit – 22:55

2024 ?

Sokszoros teljesítők

Vannak sokszoros teljesítői a túrának és olyan Mátra115 teljesítők, akik az összes eddigi túrát megcsinálták a kezdetektől. Kezdetektől hihetetlen női teljesítői is vannak a Mátra115-nek. Velük folytatjuk rendhagyó történelmi cikksorozatunkat…